پرونده های سلامت بیماران ارتباط بین مصرف استاتین ها و ابتلا به دیابت نوع 2 را نشان داد

25ژوئن 2019 - مطالعه ی هزاران پرونده ی سلامت بیماران نشان داد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در میان کسانی که تحت درمان با استاتین ها برای کاهش کلسترول بودند، حداقل دو برابر بیشتر است.

ویکتوریا زیگمونت، فارغ التحصیل بهداشت عمومی از دانشگاه ایالتی اوهایو و سرپرست این تحقیق، گفت: با تحلیل دقیق پرونده های بهداشتی و سایر اطلاعات بیماران در طرح بیمه ی خصوصی در ایالتهای غرب میانه ی آمریکا، یک تصویر واقعی از تاثیر تلاش برای کاهش بیماری های قلبی در بروز یک نگرانی مهم دیگر پزشکی ارائه شد.

استاتین ها یک گروه از داروهایی هستند که می توانند با کاهش کلسترول و فشار خون، خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را کاهش دهند. طبق برآوردهای اخیر، بیش از یک چهارم از بزرگسالان میانسال از داروهای کاهش دهنده ی کلسترول استفاده می کنند.

محققان دریافتند که خطر تشخیص دیابت در میان مصرف کنندگان استاتین، بیش از دو برابر افرادی است که از این دارو استفاده نکرده اند. برای افرادی که از این داروهای پایین آورنده کلسترول بیش از دو سال استفاده می کردند، خطر ابتلا به دیابت بیش از سه برابر افزایش یافته بود.

زیگمونت گفت: این واقعیت که افزایش طول مدت استفاده از استاتین با افزایش خطر ابتلا به دیابت همراه است - چیزی که ما به آن وابستگی به دوز می گوییم-، باعث می شود که ما فکر کنیم یک رابطه ی احتمالا علیتی در این میان وجود دارد.گفتنی است که استاتین ها در جلوگیری از حملات قلبی و سکته های مغزی بسیار موثر هستند و من هرگز توصیه نمی کنم افرادی که تحت درمان با یکی از داروهای گروه استاتین ها هستند، بر اساس نتایج این مطالعه درمان خود را متوقف کنند، اما باید بحث های بیشتری در مورد پیشگیری از دیابت و آگاه شدن بیمار و پزشک از این خطر صورت گیرد.

محققان همچنین دریافتند که در افراد تحت درمان با استاتین، احتمال افزایش شدیدHbA1c  ؛ 6.5 درصد بیشتر است. در این مطالعه که در مجله ی Diabetes Metabolism Research and Reviews منتشر شد، پرونده های سلامت 4683 مرد و زن بدون دیابت، با میانگین سنی 46 سال بررسی گردید. این افراد به دلیل خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی، نامزد درمان با استاتین ها بودند، اما در ابتدای مطالعه هنوز این داروها را دریافت نکرده بودند. برای در حدود 16 درصد از این گروه (755 بیمار)، در طول دوره ی مطالعه (از سال 2011 تا 2014 میلادی)، دارویی از خانواده ی استاتین ها تجویز شده بود.

راندال هریس، یکی از نویسندگان این مقاله و استاد پزشکی و بهداشت عمومی در دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت: این نتایج نشان می دهد افرادی که از استاتین ها استفاده می کنند باید بطور دقیق برای تغییرات در متابولیسم گلوکز تحت نظارت باشند و باید راهنمایی ویژه ای در مورد رژیم غذایی و ورزش برای پیشگیری از ابتلا به دیابت دریافت کنند.

پرفسور استیون کلینتون، یکی از نویسندگان این مقاله، استاد پزشکی و عضو مرکز جامع سرطان دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت: اگرچه استاتین ها برای بیماران در معرض خطر بیماریهای قلبی، فواید واضحی دارد، اما دانشمندان و پزشکان باید در مورد تاثیر استاتین ها بر متابولیسم انسان، به ویژه تعامل بین متابولیسم چربی و کربوهیدرات، تحقیقات بیشتری انجام دهند.

کلینتون گفت: علاوه بر این، محققان باید مطالعات کوهورت آینده نگر دیگری را برای کشف تاثیر استاتین ها بر سلامت کلی انسان انجام دهند و خطرات و منافع کلی این درمان را ارزیابی کنند.

زیگمونت گفت: این مطالعه به صورت گذشته نگر انجام شد، به این معنی که ما بر روی پرونده های موجود از یک گروه از بیماران تمرکز کردیم تا تعیین کنیم که آیا ممکن است ارتباطی بین نسخه های استاتین و دیابت وجود داشته باشد. تحقیقات قبلی وجود یک ارتباط را نشان داده بود، اما طراحی این مطالعه اجازه داد تا یک نگاه اجمالی به آنچه که به طور طبیعی در محیط های بالینی اتفاق می افتد، داشته باشیم.

در این مطالعه با دسترسی به جزئیات مختلف در مورد جمعیت مورد مطالعه، از جمله داده های حاصل از غربلگری های بیومتریک و نظرسنجی های بهداشتی که در آنها در مورد تحصیلات، رفتارهای بهداشتی و قومیت سوال شده بود، داده های بسیار زیادی بررسی و آنالیز شد. محققان همچنین به داده های تایید شده توسط پزشکان و داروخانه ها دسترسی داشتند.

زیگمونت گفت: ما عوامل تاثیر گذار مختلفی شامل جنسیت، سن، قومیت، سطح تحصیلات، میزان کلسترول و تری گلیسیرید، شاخص توده بدنی، دور کمر و تعداد مراجعات به پزشک را در نظر گرفتیم تا نوع رابطه ی بین مصرف استاتین ها را با ابتلای این افراد به دیابت بررسی کنیم. همچنین در تحقیقات آتی بهتر است نوع داروهایی از خانواده ی استاتین را که منجر به بیشترین خطر می شود و دوز خطر آفرین آنها را تعیین کنیم. مطالعه ی اخیر امکان تجزیه و تحلیل بر اساس انواع مختلف استاتین را نمی داد.

محدودیت های این تحقیق شامل سفید پوست بودن اکثر کاربران استاتین و نبودن راهی برای اطمینان از میزان پیروی بیماران از تجویز پزشکان بود. زیگمونت گفت: همچنین هیچ راهی برای تعیین میزان خطر ابتلا به دیابت در شروع تحقیق برای شرکت کنندگان وجود نداشت.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-patient-association-statins-diabetes.html